Over mij

Zeg het met
je eigen woorden
En ik zet het voor jou op papier.
Ik ben Karlien, by the way 👋
Fun fact: ik ben lange tijd bang geweest om de verkeerde dingen te zeggen. Want ja, wat zouden mensen van mij denken? Ik was ook heel lang wat ze noemen ‘een blozer’.
Ironisch genoeg maakte ik wel graag grappen. Dus eerst aandacht trekken met al dan niet geslaagde grappen, dan blozen want oh my God, wat had ik net gezegd! Haha, gelukkig zijn die dagen over. De dagen van voortdurend blozen, bedoel ik.
Om komaf te maken met die vervelende bezorgdheid om iets raars te zeggen, ging ik net voor mijn veertigste improvisatietheater doen. Officieel aandacht trekken! Praten zonder denken! Een uitdaging, maar wel dolle pret.
Toch is dat nog altijd ver uit mijn comfortzone. Helemaal in mijn comfortzone?
Daar zit schrijven. En non-fictieboeken lezen bij een cappuccino. Dat IS mijn comfortzone.

Het begon 30 jaar geleden...
…ongeveer. Want ik wist al heel vroeg dat ik ‘iets met taal’ wilde doen. Talen waren op school mijn beste vakken (wiskunde was – en is – the stuff nightmares are made of).
Na mijn studies vertaalkunde en journalistiek scherpte ik mijn skills aan:
- Bij Colruyt: als copywriter en voice-over. Fun fact: wie bij Colruyt winkelt, kent misschien het zinnetje: ‘Bestelling nummer dertien is klaar aan de beenhouwerij’. That’s me 😉
- Bij interieurmagazine Actief Wonen: mijn intrede in de magazinewereld. Ik werkte er als eindredacteur en schreef een maandelijkse rubriek.
- Als freelance vertaler, eindredacteur en copywriter
– een periode waarin ik graag van álle teksten proefde.

Everybody loves lifestyle
Fastforward ongeveer een decennium, en mijn cv was aangevuld met eindredactie bij het weekblad Flair, eindredactie en reportagewerk bij de reismagazines Pasar en Campertijd, redactie en coördinatie van bedrijfsmagazines, copywriting van websites, blogs en publireportages.
Al die teksten hadden één ding gemeen: een link met lifestyle.
Ik stelde vast dat lifestyleteksten niet alleen informeren, maar ook inspireren. Ze bezorgen mensen een ‘aha!’-moment, doen hen dromen of lachen.
En het mooie is: de lifestyleprincipes kan je toepassen op haast elk type informatie. Een lifestyle-invalshoek maakt je boodschap niet alleen makkelijk verteerbaar, maar ook ronduit verleidelijk.
Het is bovendien een fantastisch ingrediënt voor content marketing waar je potentiële klanten echt iets aan hebben.

Wat lees jij liever?
- Een tekst over een fietsverzekering
- Een tekst over de mooiste fietstochten in Vlaanderen
(met – trouwens –Â ook een kadertje over het nut van een fietsverzekering)
Ja maar – denk je misschien – past alles wat ik wil zeggen dan wel in dat kadertje? Misschien niet, maar dat zeg je dan wel als je je klant persoonlijk ontmoet. Want de kans dát je hem persoonlijk ontmoet, is net gigantisch toegenomen dankzij
jouw lifestyleverhaal.